Monday, April 19, 2010

Seadanya Aku- Part 31

“Tok..tok tok…” Panglima Toi mengetuk pintu bilik tetamu yang didiami oleh Stacy dan Nadia. Dari luar bilik dia terdengar sayup-sayup orang ketawa. Entah apa yang ditawakan oleh mereka berdua, dia pun tidak pasti. Apa yang pasti dia senang kedua orang anak gadis itu.
“Maaf Cik Stacy, Tengku Nubhan kirimkan baju ini untuk cik.” Ujar Panglima Toi perlahan. Risau pula jika Tengku Lufya tiba-tiba muncul. Sebentar tadi Tengku Nubhan sudah berpesan agar rancangannya untuk makan malam bersama Stacy dirahsiakan. Ini semua gara-gara Tengku Lufya yang engggan berenggang dengan Tengku Nubhan. Sejak kemunculan Stacy ternyata Tengku Lufya tidak senang duduk.
“Ha? Kenapa pula? Dia tak ada kata apa-apa pun kat saya tadi?” Balas Stacy. Dia mula berfikir. Apa agaknya yang cuba dirancang oleh Nubhan kali ini? Dia tersenyum sendiri.
“Ha! Senyum pula. Ambil ni. Nak pergi ke tak? Kalau tak nak saya suruh Tengku Lufya sahaja yang ganti tempat Cik Stacy. Hehehehe.” Panglima Toi tersengih. Gemar melihat wajah kalut gadis itu. Benar kata Tengku Nubhan, Stacy memang comel apabila kalut seperti itu.
“Err. Tak pe. Biar saya saja yang pergi. Hehehehe.” Stacy menggaru kepalanya yang tidak gatal. Menutup malu kerana kantoi tersenyum sendirian.
“Bagus kalau macam tu. Sekarang tugas saya dah selesai. Pukul 8.30 malam nanti Cik tunggu saya di sini okay. Nanti saya ambil.” Ujar Panglima Toi sambil mula melangkah keluar.
“Ambil? Nak kemana sebenarnya ni?” Stacy menghampiri Panglima Toi yang sudah berdiri di muka pintu. Nadia pula sekadar menjadi pemerhati.
“Malam karang Cik Stacy tau la. Saya pergi dulu.” Panglima Toi pantas keluar dan menutup pintu tanpa menunggu Stacy yang ternyata tidak puas hati dengan jawapannya.
***********************************************************************************
“Hurm. Makan malam? Menarik!” Tengku Akim terus beredar dari tempat persembunyiannya. Akalnya ligat memikirkan jalan untuk memusnahkan rancangan abang tirinya itu. Dia tersenyum sendiri.
“Woi! Kau gila atau otak kau dah hilang skru?” Aishah tiba-tiba menyergah Tengku Akim. Rimas pula melihat anak muda itu berjalan seperti orang tidak betul. Sudahla bercakap sendirian. Senyum sorang-sorang pulak tu. Sah gila!
“Sedap mulut kau kata aku gila kan?” Tengku Akim menghampiri Aishah yang sedang memegang senduk. Entah apa yang dilakukan gadis itu didapur dia pun tidak tahu.
“Ha! Kalau kau rapat, alamatnya senduk ni kat dalam perut kau nanti!” ugut Aishah. Gerun pula apabila melihat Tengku Akim menghampirinya dengan wajah yang serius. Menyesal pula menegur pemuda itu tadi.
“Hahahaha. Macam mana pula senduk boleh masuk kat perut aku?” Tanya Tengku Akim sambil tersengih lebar.
Aishah mencebik. Ingat hensem la tu tunjuk gigi macam tu. Dia masih lagi mengacukan senduk terhadap Akim sambil otaknya berfikir alasan yang boleh digunakan untuk mematahkan kata-kata lelaki itu.
“Ha!! Itu pun kau tak boleh fikir. Sah-sah la aku masukkan senduk ni ikut mulut kau.” Ujar Aishah bangga.
Tengku Akim mencerlungkan matnya terhadap gadis genit dihadapannya. Memang nak kena budak ni. Hatinya geram. Bertambah geram apabila gadis itu boleh tersenyum puas setelah mengenakannya.
“AISHAH!!” Tengku Akim mula mengejar. Dia tesenyum
apabila melihat riak terkejut Aishah sebaik sahaja mendengar jeritannya.
‘Mati aku! Anak singa dah mengaum! Dia pantas membuka langkah seribu. Senduk ditangannya dicampakkan akibat terkejut.
“Aduh! Kau memang nak kena!” Tengku akim mula geram apabila senduk yang dipegang Aishah tepat terkena di kepalanya. Menyesal dia menjerit sebentar tadi. Tidak sangka gadis itu akan terkejut sehingga mencampakkan senduk itu. Dia pantas mengejar.
Aisyah berlari menuju ke dapur lantas menutup pintu itu dengan kuat sambil berharap agar Akim akan menghampiri pintu itu pada masa yang baik. Biar patah hidung! Dia gelak sendiri. Kejam la pulak!
“Bismillahhirrahmanirrahiiiimmm…. Selamat kan lah aku dari anak singa tu! Hanya padaMu aku memohon!” Dia sempat berdoa dan menunggu di hadapan pintu untuk mendengar apa yang akan terjadi.
“Ouuuuch!! Ecah!!!!!!!! Siap kau!” Tengku Akim pantas menyepak pintu yang menghentam hidungnya tadi.
Aishah tersenyum sebaik sahaja mendengar jeritan Tengku Akim yang dalam kesakitan. Wuhuuuuu! Padan muka! Namun dia cepat sedar apabila mendengar pintu ditendang dengan kuat.
“Kau memang nak kena!” Tengku Akim merenung mata Aishah tajam.
Aishah pantas mencebikkan bibirnya dan membuka langkah unutk melarikan diri namun malang menimpanya. Dia terlanggar seseorang. Dia jatuh terduduk.
“Woi! Tak Nampak ke?” Tempik Aishah. Tangan kirinya memegang siku kanannya yang terhentak akibat terjatuh sebentar tadi. Namun sebaik sahaja dia mengangkat mukanya, dia tergamam. Permaisuri Tiara!
Aishah bangun. Berdiri tegak di hadapan bonda kesayangan Tengku Akim. Dari ekor matanya dia dapat melihat Tengku Akim tersenyum mengejek kepadanya. Hatinya geram.
“Siapa yang buta?!” Permaisuri Tiara mencengkam tangan kecil Aishah dengan kuat sambil menjerit. Aishah menyeringai kesakitan. Menyesal pula dia berlari tanpa memandang keadaan sekeliling. Sekarang ni terimalah akibatnya. Emak singa in action!
“Maaf auntie. Aishah tak perasan tadi.” Aishah memohon maaf. Suaranya bagaikan tidak keluar apabila mengucapkan kata maaf itu. Gerun melihat wajah Permaisuri Tiara yang merenungnya tajam.
Permaisuri Tiara menjeling gadis di hadapannya itu sekilas. Matanya di arahkan ke arah anaknya. Tengku Akim menggosok-gosok hidungnya yang masih sakit akibat di hentam dengan pintu.
“Kenapa dengan hidung Akim tu?” Permaisuri Tiara menghampiri anaknya itu. Hidung Tengku Akim kelihatan merah.
Tengku Akim gugup. Kalau diikutkan hatinya memang dia ingin melaporkan kepada bondanya tentang kelakuan Aishah sebentar tadi namun entah mengapa dia tidak sampai hati pula apabila melihat wajah Aishah yang ketakutan itu.
“Kenapa dengan U sayang?” Tengku Mila tiba-tiba menghampiri Tengku akim dari belakang. Dia memandang Aishah dengan seribu satu persoalan. Dia akui kadang kala dia cemburu dengan sikap Aishah yang selamba itu. Dia pernah melihat Aishah dan Akim bergaduh namun pergaduhan itu lebih kepada usikan Akim terhadap Aishah. Dia juga pernah melihat bagaimana renungan Akim terhadap Aishah. Apakah Akim sudah jatuh hati dengan gadis kecil itu? Hatinya gusar.
Tengku Akim memandang Aishah sebaik sahaja Tengku Mila mendapatkannya. Diaingin melihat reaksi gadis itu. Tetapi hampa. Tiada riak cemburu pun yang kelihatan.
Err. Tak. Tak ada apa-apa. Akim terlanggar pintu tu tadi. Tak perasan.” Ujar Tengku Akim sambil menggenggam tangan Tengku Mila. Dia memandang bondanya mengharapkan bondanya percaya dengan kata-katanya.
Tengku Mila menunduk. Bukan dia tidak Nampak kejadian yang berlaku antara Akim dengan Aishah. Mengapa Akim membela gadis itu?
Aishah terkedu. Akim membelanya. Dia menarik nafas lega. Namun hatinya gusar. Akim tidak akan melepaskannya begitu sahaja. Dia pasti tentang perkara itu. Walaubagaimanapun dia bersyukur kerana dia tidak perlu mencipta alasan untuk Permaisuri Tiara.
“Hurm. Lain kali jalan tu elok-elok. Kamu juga Aishah! Jangan meluru je jalan tu.”
Permaisuri Tiara terus beredar. Malas ingin mengambil tahu lagi.
Tengku Mila pula masih lagi menggenggam tangan Tegku Akim.
“Sayang. Jom la masuk. Biar I tuam hidung U tu. Jom.” Tengku Mila menarik tangan Akim lembut. Namun dia terkejut apabila Tengku Akim merungkaikan pegangan tangannya.
“Tak apa la Mila. Biar orang yang buat tu tuamkan.” Balas Tengku Akim sambil tersenyum sinis kearah Aishah. Aishah terkejut. Mamat ni mengada-ngada betul! Getus hatinya.
“Wei!! Jangan harap aku nak buat tuam hidung kau tu. Elok sangat hidung kau tu dah senget.” Ujar Aishah selamba sambil tertawa kecil. Dia mula membuka langkah untuk beredar. Namun Tengku Akim lebih pantas menarik tangannya. Aishah menjerit perlahan akibat terkejut. Dia pantas memandang Mila.
“Er. Akim.. okay saya tuam. Yapi lepaskan tangan saya. Err. Mila awak jangan salah faham. Err.. aa.” Aishah gagap. Bengong punya Akim! Apsal kau suka hati je tarik tangan aku macam tu. Mesti Mila jeles tahap gaban.
“Ha? Tak apa saya faham. Saya Nampak tadi.” Tengku Mila tersenyum paksa. Hatinya perih memandang Tengku Akim yang selamba sahaja menarik tangan Aishah.
Tengku Akim tersenyum. Dia langsung tidak mempedulikan Tengku Mila. Matanya lebih tertarik kepada Aishah yang berada di hadapannya.
“Awak nampak?” Mata Aishah bulat memandang Tengku Mila. Dia resah. Apalah gadis itu akan fikir tentangnya. Salahnya juga kerana menegur Tengku Akim. Apa kaitan dengannya kalau Akim tersenyum sorang-sorang tadi? Dia mengutuk dirinya sendiri.
“Erm.. Tak apalah. Awak tolong tuam yer. Saya masuk dulu. Lagipun Akim pun memang suruh awak yang tuamkan tadi.” Tengku Mila terus masuk. Tidak betah lama di situ.
“Ha??? Eh tapi Mila. Saya..” Aishah merenung tajam Akim. Memang nak kena mamat ni! Awek dia dah kecil hati tak reti nak pujuk. Sebab aku pulak tu. Mangkuk!
“Hehehe. Apa lagi? Cepatla. Hidung aku sakit ni!” Sergah Tengku Akim apabila melihat Aishah seperti berkhayal. Dia tergelak apabila melihat Aishah terkejut.
Huh! Benci betul aku tengok gelak dia ni. Tayang gigi je lebih! Aishah terus masuk ke dapur mengambil apa yang perlu digunakan unutk menuam hidung Akim. Dia tersenyum sendiri. Siap kau!
“AAaarghh!! Sakit la woi!!” Tengku Akim bingkas bangun. Aishah membuat riak tidak bersalah.
“kau tuam ke, nak patahkan hidung aku?”Tengku Akim merenung Aishah. Geram hatinya apabila diperlakukan sebegitu.
“Tuan Akim.. kalau tuam memang macam tu okay.” Balas Aishah selamba. Kalau macam tu la cara tuam, memang patah hidung Akim aku kerjakan. Kalau aku jadi nurse, confirm kena pecat ni. Aishah tertawa sendiri.
“Ha!! Kau gelak. Kau kenakan aku kan?” tengku Akim pantas menarik telinga Aishah sambil tertawa. Aishah berusaha mengelak. Akhirnya mereka sama-sama ketawa riang.
Dari tirai istana, Tengku Mila memendam rasa. Tengku Akim sudah jatuh hati dengan Aishah. Dia pasti tentang itu.

No comments: