Sunday, May 23, 2010

Seadanya Aku-Part 33

Stacy melangkah longlai ke balai berlepas. Ini merupakan kali pertama dia akan ke luar negara dan berjauhan dari ibu bapanya. Jika sebelum ini dia tinggal di asrama namun baginya kali ini merupakan saat paling sedih dalam dirinya. Dia kan berjauhan dari keluarganya dan jaraknya bukan seperti dulu. Mereka akan dipisahkan berubu batu jauhnya. Matanya mula berkaca. Hela nafasnya semakin berat. Akhirnya dia tewas. Air matanya jatuh jua. Nadia disebelahnya turut mengalami situasi yang sama. Masing-masing berat hati untuk meninggalkan tanah tumpah darah mereka.

Stacy berpaling dan melambaikan tangannya kearah kedua orang tuanya. Sesekali tangannya mengesar air mata yang tidah henti-henti mengalir. Begitu juga mamanya yang membalas lambaiaannya.

********************************************************************************************************

“Dah sampai sana nanti terus call mama yer sayang” Puan Sarimah berpesan. Dia memgang erat tangan anaknya itu.

“Jangan lupa solat, belajar. Jangan main-main, ini masa depan Stacy. Jaga diri. Papa dengan mama tak ada kat sana nak jaga Stacy” Sambung Puan Sraimah lagi. Gusar hatinya ingin melepaskan anak kesayannya itu jauh darinya.

“Tak apa. ada Nubhan kan kat sana?” Encik Mizal mula menggiat anaknya. Tidak betah melihat dia orang kesayangnnya itu mengalirkan air mata.

Stacy sekadar tersenyum. Tidak mampu untuk tertawa. Hatinya berat dengan perasaan rindu dan sayang kepada keluarganya

“Papa ni. Orang pergi sana nak belajar la.” Balas Stacy.

Mamanya tersenyum lantas memeluknya. Sebaik sahaja dia bersalaman dengan kedua orang tua nya serta ibu bapa Nadia dia kembali memeluk dan mencuim mamanya. Sayang benar untuk meninggalkan mama dan papanya itu.

Akhirnya, Nadia dan Stacy mengorak langkah menuju ke balai berlepas.

*********************************************************************************************************

“Erm saya duduk di sini boleh??”

“Cik??”

Stacy masih lagi mengelamun. Detik perpisahan dengan papa dan mamanya sebentar tadi masih bermain di mata. Sebaik sahaja duduk di dalam perut kapal terbang itu, dia mengambil langkah untuk mendiamkan diri dan melayan perasaanya. Akhirnya dia mengeluh.

“Hurm.. kenapa mengeluh ni? Ada masalah?” Orang disebelahnya masih lagi cuba berkomunikasi dengannya walaupun dia sejak awal lagi menunjukkan reaksi kurang berminat.

“Cik ada masalah?”

Stacy mula rimas. Orang ni tak faham bahasa ke apa? Hatinya mendengus marah.

“Hey awak…” Stacy melongo. Nubhan?

Tengku Nubhan tersenyum ceria. Hampir tertawa melihat riak terkejut Stacy yang melihatnya.

“Awak? Ermm. Bukan awak dah bertolak minggu lepas?” Akhirnya dia bersuara. Kepalanya masih ligat berfikir. Bagaimana pula Tengku Nubhan boleh menaiki penerbangan ke Stanford dari KLIA? Adakah dia sengaja? Bukankah pemuda itu sepatutnya bertolak minggu lepas?

“Owh. Pasal tu? Memang la sepatutnya minggu lepas. Tapi buat apa saya nak bertolak awal kalau kuliah saya start minggu depan. So saya ambil keputusan untuk bertolak minggu ni sekali dengan awak.” Balas Tengku Nubhan sambil tersenyum ceria.

Stacy bingung. Tiada siapa yang tahu dia akan bertolak pada hari ini kecuali Nadia dan keluarga serta papa dan mamanya. Papa? Tak kan la papa baik sangat nak bagi tahu Nubhan. Tak kan papa? Bisiknya sendiri.

“Papa awak yang bagi tahu saya.” Sambung Tengku Nubhan apabila melihat Stacy seakan berfikir.

Stacy berpaling merenung mata Tengku Nubhan mencari kebenaran kata-katanya. Namun dia pantas menunduk apabila sepasang mata milik Nubhan memanah ke matanya juga. Dia tewas.

“Tak kan la papa baik sangat nak bagi tahu awak?” Stacy menyatakan persoalan yang bermain dimindanya.

“Er.. haha. Papa awak memang baik.” Balas Nubhan gugup.

“Macam mana awak tahu sebenarnya ni?” Stacy mula curiga. Mukanya mula serius.

“Okay..okay. saya tanya Nadia. Saya bagi tahu dia yang saya nak ke Stanford dengan awak. Saya nak jaga keselamatan freshie yang saya sayang ni” Balas Tengku Nubhan selamba.

Stacy pantas berpaling memandang Nadia yang duduk bersama Tengku Riz. Haishh budak Nadia ni suka buat keputusan tanpa bagi tahu aku!

Nadia tersengih sambil membuat ‘peace’ kearah Stacy yang memandangnya geram.

“Awak tak suka ek?” Tiba-tiba dia mendengar suara Tengku Nubhan yang sudah berubah intonasinya menjadi lebih mendatar. Stacy tersentak. . Terasa hatikah dia?

Stacy berpaling memandang Tengku Nubhan. Dia tersenyum.

“Saya tak marah la. Cuma terkejut. Ye la. Tiada siapa yang tahu saya ke sana hari ni. Tiba-tiba saya dalam 1 flight dengan awak.” Balas Stacy lembut.

Tengku Nubhan tersenyum lega. Namun ada sesuatu yang bermain di benak kepalanya saat itu. Kehilangan ayahandanya. Sejak dia pulang bercuti cuma sekali sahaja Sultan Adlin menghubunginya. Apa masalah yang melanda ayahandanya, dia sendiri tidak tahu. Bonda tirinya pula seperti tidak ambil peduli tentang ayahnya itu. Tengku Akim juga begitu.

Dia amat berharap Panglima Toi dan Panglima Fazley dapat menyelidik perihal itu dengan secepat mungkin. Hatinya kuar mengatakan bahawa ayahandanya dalam keadaan bahaya. Cuma dia tidak tahu bagaiman untuk membuktikannya. Untuk menuduh sembarangan pula mustahil kerana dia sendiri tidak pasti cuma dia mengesyaki bonda tirinya serta Panglima Aris ada kaitan dalam kes kehilangan ayahandanya itu.

Tanpa sedar dia mengeluh. Stacy yang sedari tadi melayan perasaan berpaling. Namun tidak pula berniat mengganggu pemuda itu. Pasti ada sesuatu yang menggusarkan hati Nubhan.

*****************************************************************************************************************

Tengku Lufya menghempas pintu apartmennya. Geram. Sia-sia sahaja dia berjalan kaki pergi ke apartmen yang didiami oleh Tengku Nubhan dan tengku Riz. Ternyata mereka belum pulang lagi. Setahunya mereka pulang bersama minggu lepas. Sejak pulang ke Stanford minggu lepas sudah berpuluh emel di hantar kepada Tengku Nubhan untuk mengajak jejaka itu keluar. Namun semuanya dibalas dengan jawapan yang sama bahawa dia sedang sibuk dengan tugasa dan assignment.

Alasan dari Tengku Nubhan itu amat menjengkelkannya. Baru mula sem baru sudah sibuk dengan assignment? Nampak sangat dia berbohong. Tiada pelajar yang menerima assignment pada sem baru ini. Akhirnya dia mengambil keputusan ke apartmen pemuda itu. Namun hampa apabila pelajar dari Malaysia yang serumah dengan Tengku Nubhan memeberitahu bahawa pemuda itu belum pulang lagi.

Kemana agaknya Tengku Nubhan? Dia mendengus geram. Teman serumahnya pula mengambil langkah selamat dengan hanya berdiam diri. Tidak mahu masuk campur. Bukan tidak tahu dengan perangai Tengku Lufya itu. Terhegeh-hegeh dengan yang tidak sudi dan selalu tergedik-gedik apabila melihat ada jejaka kacak di sekitar university mereka. Cuma apabila dihadapanTengku Nubhan sahaja Tengku Lufya akan berlagak baik.

1 comment:

dexter said...

sambung please!
xsaba nk tahu ending....